Τι είναι το Φορμάρισμα (Tapering)

Η μέγιστη απόδοση απαιτεί μέγιστη σωματική και φυσιολογική αντοχή στο στρες και την προπονητική επιβάρυνση. Όμως οι περίοδοι έντονης προπόνησης μειώνουν την μυική δύναμη, μειώνοντας έτσι την ικανότητα απόδοσης των αθλητών.
tapering periodization

Για αυτό τον λόγο όταν οι αθλητές χρειάζονται να αγωνιστούν με μέγιστη απόδοση πολλοί αθλητές μειώνουν την ένταση και τον όγκο προπόνησης τους πριν από ένα σημαντικό αγώνα. Αυτή η περίοδος ονομάζεται φορμάρισμα η αλλιώς tapering. Μιά τέτοια περίοδος μπορεί να διαρκέσει από 1 εβδομάδα έως 1, 1,5 μήνα.

Αν και το φορμάρισμα χρησιμοποιείτε ευρέως σε μια ποικιλία αθλημάτων υπάρχει ο φόβος από αθλητές και προπονητές μήπως η μείωση του όγκου προπόνησης για αρκετό διάστημα είναι αιτία για μείωση της απόδοσης. Ώστόσο έχουν γίνει αρκετές μελέτες οι οποίες απέδειξαν το ακριβώς αντίθετο. Οτι δηλαδή το φορμάρισμα αυξάνει την απόδοση.

Χαρακτηριστικά, κολυμβητές, δρομείς και ποδηλάτες αντοχής που μείωσαν την προπόνηση τους κατά περίπου 60% για 21 μέρες δεν έδειξαν καμία απολύτως απώλεια στην VO2max (Μέγιστη Πρόσληψη Οξυγόνου) η στην απόδοση αντοχής, ενώ επίσης και το επίπεδο του γαλακτικού στο αίμα στο τέλος μιας τυποποιημένης δοκιμασίας ήταν χαμηλότερα μετά το φορμάρισμα. Πιο συγκεκριμενα μετά απο την περίοδο φορμαρίσματος παρόλο που μειώθηκε η ποσότητα προπόνησης η απόδοση αυξήθηκε κατά 3%.

Σε μία ακόμα μελέτη οι δρομείς οι οποίοι μείωσαν την προπόνηση τους για 7 ημέρες, είχαν αύξηση απόδοσης σε μία δοκιμασία 5 χιλιομέτρων κατά 3% καθώς και αυξηση της διάρκειας τρεξίματος τους, σε υψηλή ένταση (80% της VO2max) κατά 6%.

Συμπαιρένουμε ότι η μείωση του όγκου προπόνησης στην περίοδο φορμαρίσματος ακόμα και κατα 60% όχι μόνο δεν μειώνει την απόδοση αλλά την αυξάνει σε ποσοστό σημαντικό το οποίο είναι ικανό να κρίνει το αποτέλεσμα του αγώνα. Σαφώς όμως και θα πρέπει να γίνεται μόνο υπο την καθοδήγηση προπονητή φυσικής κατάστασης ώστε να απούγουμε συνέπειες όπως η αποπροπόνηση.

 Άρης Γ. Μύρκος
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Τ.Ε.Φ.Α.Α., (Δ.Π.Θ.)
M.Sc. Μεγιστοποίηση Αθλητικής Απόδοσης - Φυσιολογία της άσκησης, (Δ.Π.Θ.)
Yπυψήφιος Διδάκτωρ (Α.Π.Θ.)

Πηγή: Φυσιοογία της Άσκησης και του Αθλητισμού, J. Willmore & D. Costill, Ιατρικές εκδόσεις Πασχαλίδη.

  OK υπενθύμιση κωδικού μέλους
  OK
OK