Γρήγορος vs Αργός ρυθμός ποδηλάτησης και Βελτίωση της Απόδοσης

Δύο από τις τεχνικές προπόνησης στην ποδηλασία δρόμου είναι εκτός των άλλων και ο ρυθμός ποδηλάτησης (cadence) ο οποίος σε μια προπόνηση μπορεί να είναι αργός, 60-80rpm ή αντίθετα να είναι γρήγορος, 100+ rpm. Και οι δυο τρόποι ποδηλάτησης χρησιμοποιούνται στην προπόνηση των αθλητών ερασιτεχνών ή επαγγελματιών ποδηλατών. Ποιός όμως από τους δύο τρόπους προπόνησης φαίνεται να έχει καλύτερα αποτελέσματα σε ένα time - trial;
high vs low cadence

Το ερώτημα αυτό απασχόλησε εκτός τους ποδηλάτες και πολλούς ερευνητές οι οποίοι θέλωντας να καταλήψουν σε ένα συμπέρασμα για να αποσαφηνιστεί η επίδραση του αργού έναντι του γρήγορου ρυθμού ποδηλάτησης έκαναν διάφορες έρευνες.

Ο Nimmerichter και συνεργάτες του, το 2011 σε μια έρευνα που διεξήχθει στο πανεπιστήμιο του Exeter στο Λονδίνο έκαναν τον εξής πειραματικό σχεδιασμό:

Εξέτασαν 18 επαγγελματίες ποδηλάτες οι οποίοι 9 από αυτούς έκαναν διαλειμματική προπόνηση 3/εβδομάδα για 4 εβδομάδες με 60rpm και βαρύ πάτημα, και οι υπόλοιποι 9 επίσης προπονήθηκαν 3/εβδομάδα για 4 εβδομάδες με διαλείμματική προπόνηση αλλά με 100rpm και όχι με 60. Να σημειωθεί ότι πριν την προπόνηση και οι 18 ποδηλάτες είχαν λάβει μέρος σε μία δοκιμασία 20 λεπτών στην οποία προσπάθησαν να καλύψουν όσα παραπάνω χιλιόμετρα γίνεται με σκοπό να γίνει σύγκριση με την ίδια δοκιμασία μετά το τέλος της προπόνησης των 4 εβδομάδων. Επίσης έγιναν εργομετρήσεις ώστε να αξιολογηθούν παράγοντες όπως η VO2max, η Μέγιστη Καρδιακή Συχνότητα  η μέγιστη συγκέντρωση γαλακτικού  η μέγιστη αερόβια ισχύς (power output).

Το πρωτόκολλο που ακολούθησαν και οι δύο ομάδες ήταν 6 X 5λεπτα άσκησης σε μία ατομική ταχύτητα ο καθένας που αντιστοιχούσε περίπου στο 75% της μέγιστης αερόβιας ισχύος με την διαφορά ότι η μία ομάδα εκτελούσε την διαλειμματική άσκηση με βαρύ πάτημα και 60rpm ενώ η άλλη ομάδα με 100rpm.

Μετά το πέρας των εβδομάδων και των προπονήσεων οι ποδηλάτες ξανα εκτέλεσαν ένα time trial  20' και από τα αποτελέσματα και την στατιστική ανάλυση δεν υπήρχαν διαφορές ανάμεσα στις 2 ομάδες κάτι όσον αφορά τις αρχικές μετρήσεις ενώ δεν φάνηκαν διαφορές ούτε στις φυσιολογικές προσαρμογές των αθλητών.

Φυσικά δεν ξέρουμε τι θα γινόταν αν οι εβδομάδες προπόνησης ήταν περισσότερες και όχι μόνο 4, όπως επίσης θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερη και η συχνότητα αλλά και η διάρκεια των προπονήσεων.

Συμπερασματικά, όσον αφορά τουλάχιστον τις διαφορές στις προπονητικές προσαρμογές ανάμεσα στα δύο αυτά στυλ φαίνετε να είναι ασήμαντες έως μηδαμινές κάτι που σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιδρούν σε μυικό επίπεδο αλλά όχι σε καρδιοαναπνευστικό.

Άρης Γ. Μύρκος
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Τ.Ε.Φ.Α.Α., (Δ.Π.Θ.)
M.Sc. Μεγιστοποίηση Αθλητικής Απόδοσης - Φυσιολογία της άσκησης, (Δ.Π.Θ.)
Yπυψήφιος Διδάκτωρ (Α.Π.Θ.)

 

 

Βιβλιογραφία:

  •  Nimmerichter, A., Eston, R., Bachl, N., Williams, C. (2012).Effect of low and high cadence interval training on power output in flat and uphill cycling time trials. European journal of applied physiology  112: 69-78

 

  OK υπενθύμιση κωδικού μέλους
  OK
OK