Αποφύγετε τα 4 Βασικά Λάθη Φορμαρίσματος

Το φορμάρισμα είναι η προπονητική διαδικασία κατά την οποία ο προπονητής μειώνει κατά ένα συγκεκριμένο ποσοστό την ποσότητα της προπόνησης, ανάλογα με το άθλημα και το επίπεδο του αθλητή και ταυτόχρονα αυξάνει την ένταση της προπόνησης. Αυτή η διαδικασία πραγματοποιείτε λίγες μέρες η εβδομάδες πριν τον αγώνα-στόχο που έχουμε θέσει στην αρχή της χρονιάς και αποτελεί ίσως το 50% της επιτυχίας στον αγώνα που καλούμαστε να συμμετέχουμε.
tapering

Φυσικά για να εφαρμοστεί αυτή η μέθοδος φορμαρίσματος και να μην γίνει καταστροφικό για την επίδοση θα πρέπει να αποφύγουμε κάποια βασικά λάθη...

  • Αν για οποιοδήποτε λόγο χαθούν κάποιες προπονήσεις ιδιαίτερα σημαντικές τότε ΔΕΝ ''στριμώχνουμε'' αυτές τις προπονήσεις 1 ή 2 εβδομάδες πριν τον αγώνα καθώς χωρίς αμφιβολία αυτό θα οδηγήσει σε υπερπροπόνηση και ο οργανισμός δεν θα έχει τον απαιτούμενο χρόνο να ''αναλάβει''. Οπότε στην γραμμή της εκκίνησης θα είμαστε κουρασμένοι, χωρίς να μπορούμε να πετύχουμε την επίδοση που έχουμε προγραμματίσει. Καλύτερα να χαθούν οι προπονήσεις λοιπόν παρά να αλλάξουμε τελευταία στιγμή το πρόγραμμα ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες
  • Αυξάνουμε πολύ απότομα την ένταση...Όπως προαναφέρθηκε παραπάνω η ένταση θα πρέπει να ανέβει αλλά με μέτρο...Δεν πρέπει να παραβαίνουμε τον νόμο της προοδευτικά αυξανόμενης επιβάρυνσης κατα τον οποίο η ένταση θα πρέπει να ανεβαίνει σταδιακά και κατα 5% κάθε εβδομάδα και μάλιστα σε έμπειρους αθλητές
  • Δεν δοκιμάζουμε τίποτα καινούριο κατα το φορμάρισμα, όπως αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, τεχνική, καινούριο εξοπλισμό κτλ, καθώς δεν πρέπει να θέτουμε τον σώμα μας σε κινδύνους που μπορεί να μας  στερήσουν προπονήσεις από την περίοδο φορμαρίσματος
  • Τέλος αποφεύγουμε το σημαντικότερο λάθος, το οποίο είναι να συμμετέχουμε στον αγώνα στόχο χωρίς να έχουμε εφαρμόσει φορμάρισμα στην προπονητική μας διαδικασία. Είναι συχνό το φαινόμενο να αυξάνουμε την ποσότητα της προπόνησης την τελευταία εβδομάδα λόγω ανασφάλειας η άγχους κάτι το οποίο αναιρεί την περίοδο φορμαρίσματος και δεν δίνουμε χρόνο στον οργανισμό να επανέλθει με αποτέλεσμα να εγκυμονεί κίνδυνος υπερκόπωσης και τραυματισμού

 Το φορμάρισμα λοιπόν ίσως είναι απο τις σημαντικότερες περιόδους προπόνησης και σίγουρα είναι από τα πιο δύσκολα κομμάτια τα οποία πρέπει να συνθέσει ένας προπονητής για να κριθεί επιτυχής η δουλειά του και ο αθλητής να πετύχει το μέγιστο των δυνατοτήτων του...

Πιθανά όλοι να μπορούμε να τρέξουμε πιο γρήγορα να σηκώσουμε περισσότερα κιλά κτλ... Αλλά το να το πετύχουμε αυτό την μέρα του αγώνα είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ δουλεια και ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ  του επαγγελματία προπονητή.

 

 Άρης Γ. Μύρκος
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Τ.Ε.Φ.Α.Α., (Δ.Π.Θ.)
M.Sc. Μεγιστοποίηση Αθλητικής Απόδοσης - Φυσιολογία της άσκησης, (Δ.Π.Θ.)
Υποψήφιος Διδάκτωρ

  OK υπενθύμιση κωδικού μέλους
  OK
OK