Καφείνη και Αθλητική Απόδοση

Είναι αλήθεια πως πίνοντας καφέ πριν τον αγώνα ένας αθλητής βελτιώνει την απόδοσή του; Υπάρχει πληθώρα ερευνών οι οποίες εξέτασαν το συγκεκριμένο ερώτημα και η κριτική ανασκόπηση αυτών, οδήγησε στο συμπέρασμα το οποίο αναλύουμε παρακάτω.
Καφείνη & Αθλητική Απόδοση

 

Οι πρώτες έρευνες εξέτασαν την επίδραση της καφείνης σε ποδηλάτες οι οποίοι έλαβαν 330gr καφείνης και ποδηλάτησαν στο 80% της VO2max για 90΄ενώ χωρίς την λήψη καφείνης ποδηλάτησαν μόλις 75΄κάτι που σημαίνει τεράστια αύξηση της αντοχής τους (Costil και συν. 1978).

Σε μια ακόλουθη έρευνα του Ivy και συν. (1979) τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν το παραπάνω εύρημα και μάλιστα βγήκαν τα εξής συμπεράσματα:

α) Πρόσληψη 6mg καφείνης ανα κιλό σωματικού βάρους 2.5 ώρες πριν τον αγώνα 1500μ βελτίωσε την απόδοση των αθλητών κατά 1.5%

β) Δρομείς αντοχής που έλαβαν καφείνη 10mg ανά κιλό σωματικού βάρους πριν από άσκηση στον εργοδιάδρομο βελτίωσαν την προηούμενη απόδοση τους κατά 1.9% (French και συν. 2009)

γ) Δρομείς που ήπιαν καφέ που περιείχε 200-300mg καφείνης βελτίωσαν την επίδοσή τους στον αγώνα 1500μ κατά 4 δευτερόλεπτα. (Wiles και συν. 1992)

δ) Ακόμα και στα επαναλαμβανόμενα sprint δρομείς και ποδηλάτες βελτίωσαν τη μέγιστη ισχύ τους κατά 7%

 

Συμπερασματικά η σωστή χρήση καφείνης φαίνετε να έχει ισχυρή εργογόνο δράση και να βελτιώνει την απόδοση άμεσα και μάλιστα είτε αυτή εκφράζετε ώς αερόβια είτε ώς αναερόβια απόδοση (sprint)

Παρόλαυτα όμως η καφείνη δεν πρέπει να χορηγείτε σε αλόγιστες δόσεις καθώς η διεθνής ολυμπιακή επιτροπή επιβάλει ποινή αποκλεισμού όταν η συγκεντρωση στα ούρα ξεπερνάει τα 12mg ανά κιλό σωματικού βάρους

Η ιδανική δόση καφείνης φαίνετε να είναι τα 5mg ανά κιλό σωματικού βάρους καθώς είναι απολύτως ανεκτή από τον οργανισμό και ταυτόχρονα βελτιώνει την απόδοση όσο οι μεγαλύτερες δόσεις. Μάλιστα αυτή η δόση βρίσκετε σε 2 κούπες γαλλικού καφέ και φτάνει στη μέγιστη απορρόφησή της από τον οργανισμό σε 1 ώρα.

 

Οπότε... Στην υγειά μας...και φύγαμε

 

 Άρης Γ. Μύρκος
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Τ.Ε.Φ.Α.Α., (Δ.Π.Θ.)
M.Sc. Μεγιστοποίηση Αθλητικής Απόδοσης - Φυσιολογία της άσκησης, (Δ.Π.Θ.)
Yπυψήφιος Διδάκτωρ (Α.Π.Θ.)

 

 

Πηγή: Εργοφυσιολογία, Βασίλης Κλεισούρας, Εκδόσεις Πασχαλίδης.

  OK υπενθύμιση κωδικού μέλους
  OK
OK