Μεταγωνιστική διατροφή για ταχεία αναπλήρωση γλυκογόνου

Η θεμελιώδης διαφορά μεταξύ της διατροφής αθλητών έναντι του γενικού πληθυσμού είναι ότι οι πρώτοι έχουν ανάγκη για την όσο γίνεται αμεσότερη πρόσληψη και αναπλήρωση των αποθηκών ενέργειάς τους που έχουν αδειάσει η μειωθεί σημαντικά μετά από την προπόνηση τους.
Αναπλήρωση υδατανθράκων

Η επανασύνθεση γλυκογόνου, ουσία που είναι και το κύριο καύσιμο του οργανισμού σε αθλήματα αντοχής, εξαρτάται άμεσα από το είδος αλλά και τον χρόνο χορήγησης των υδατανθράκων. Καταρχήν να επισημάνουμε ότι η σωστή αναπλήρωση των αποθηκών ενέργειας του οργανισμού είναι από τα σημεία κλειδιά για την επιτυχή εκτέλεση του προπονητικού μας προγράμματος και κατα συνέπεια τη βελτίωση της απόδοσής μας. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι το να φάς ένα γέυμα υδατανθράκων μετά από την προπόνηση δεν είναι ο πιο σωστός τρόπος για να αναπληρώσεις το γλυκογόνο.

Η επανασύνθεση γίνεται γρηγορότερα τις δύο πρώτες ώρες μετά τον αγώνα και για το λόγο αυτό ο αθλητής πρέπει να προσλαμβάβει 1,5 γραμμ. υδατάνθρακα για κάθε κιλό του σωματικού του βάρους. (π.χ. ένας άντρας 75 κιλά πρέπει να προσλάβει 112 γραμμ. υδατάνθρακα). Επίσης για την καλύτερη απορρόφηση των υδατανθράκων το ιδανικό θα είναι να παρέχονται σε υγρή μορφή και μάλιστα τα πρώτα 30 λεπτά μετά το τέλος της άσκησης.

Η επανασύνθεση γίνεται με ρυθμό 5-7% ανα ώρα και ολοκληρώνεται σε 24 ώρες οότε ο αθλητής μέχρι τότε θα πρέπει να έχει προσλάβει 10 γραμμ υδατάνθρακα ανα κιλό σωματικού βάρους ώστε να θεωρηθει ότι οι αποθήκες γλυκογόνου του είναι πλέον γεμάτες και έτοιμες να παρέχουν ενέργεια για την επόμενη δύσκολη προπόνηση.

Τηρώντας τα παραπάνω είναι σίγουρο ότι ο οργανισμός σας θα είναι έτοιμος και γεμάτος ενέργεια ώστε την επόμενη μέρα να είναι πάλι σε θέση να σας τροφοδοτήσει έτσι ώστε να πετύχετε τους στόχους της προπονητικής σας μονάδας...

 

Άρης Γ. Μύρκος
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Τ.Ε.Φ.Α.Α., (Δ.Π.Θ.)
M.Sc. Μεγιστοποίηση Αθλητικής Απόδοσης - Φυσιολογία της άσκησης, (Δ.Π.Θ.)
Yπυψήφιος Διδάκτωρ (Α.Π.Θ.)

 

Πηγή: Εργοφυσιολογία, Κλεισούρας, Εκδ. Πασχαλίδης

 

  OK υπενθύμιση κωδικού μέλους
  OK
OK